رواية موضوع عائلي الفصل الرابع عشر 14 بقلم رحاب القاضي


 رواية موضوع عائلي الفصل الرابع عشر 14 بقلم رحاب القاضي


#موضوع_عائلي 

الحلقه الرابعه عشر 

ـــــــ ـــــــ ـــــــ ـــــــ ـــــــ ـــــــ ـــــــ 

_ دخل يونس الاوضه وقفل الباب، وقامت شهد وكانت واقفه خايفه جدا، بصلها يونس بهدوء وقلع جاكيت بدلته ورماه علي الكنبه وقرب منها وهو بيفك الزرير الاولي من قميصه، كانت بتبصله والدموع ملت عيونها وقالت... 


شهد بنبره مهزوزه

لو سمحت استني اا... انا كنت عايزه اقولك علي حاجه الاول... 


قرب منها يونس اكتر وقال

اهدي وما تخافيش ومش لازم تقولي اي حاجه.. 


_بصتله  بعيونها اللي كلها دموع، وهو حس بجسمها اللي بيتنفض بين ايديه، رفع ايده وبعد شعرها عن وشها وقرب منها جدا وقال بصوت واطي... 


يونس

من اول مره شوفتك فيها ولفت نظري جمالك، ولما كلموني عنك من غير ما اعرفك قالولي انك حلوه اووي ودلوقتي بشكلك ده كلمة حلوه هي اللي قليله اووي علي جمالك يا شهد... 


باسها من خدها وقال

بس حتي لو كنتي اجمل من كده ومش عيزاني انا مستحيل اقربلك، كل حاجه وليها اصولها ولا ايه.؟... 


_خلص كلامه وغمزلها بطريقته اللي كل مره بتوترها اكتر، وبعد عنها وقال بهدوء... 


يونس

خدي وقتك يا شهد ووقت ما تكوني جاهزه ما روحناش بعيد من بعض.. 


_ قال كلامه وطلع من الاوضه، وشهد قعدت علي السرير وحطت ايدها علي قلبها اللي كان بيدق بسرعه، وغمضت عينيها واتنهدت بأرتياح... 

وقامت عشان تقفل الباب بس طلعت راسها بره الباب وبصت عليه لقيته شغل التلفزيون ونام علي الكنبه اللي بره... 


_ابتسمت بهدوء ودخلت وقفلت الباب وراحت نامت علي السرير وافتكرت كلام يونس ليها من شويه ووقلبها بقي يدق بسرعه اكتر، بس فجأه اتملت عيونها دموع وهي بتفتكر اسوأ ذكري في حياتها اللي حصلتلها من 17 سنه لما كان عمرها 10 سنين... 


_فلااااااااش بااااااااااك

كانت واقفه شهد قدام المدرسه وكانت فعلا وقتها من الاطفال اللي شكلهم جميييل جداً وقرب منها الفراش بتاع المدرسه وقال.. 


الفراش

واقفه هنا ليه يا حلوه هي امك فين؟.. 


شهد بحزن

ماما وبابا ماتو في حادثه، وانا مستنيه صبري اخويا جاي ياخدني.. 


الفراش بخبث

طيب تعالي  جوه معايا استنيه.. 







شهد. 

لا عشان صبري لو جه وما لقانيش هنا هيضربني.. 


الفراش

ولو جه ولاقاكي واقفه في الشارع هيزعلك، تعالي بس معايا... 


_ واخدها الفراش ده معاه لجوه المدرسه ودخلها الاوضه غصب عنها وطلعت هي بعد شويه وهدومها متبهدله وبتعيط وراحت قعدت في الشارع وجه صبري ومسكها من دراعها جامد وقاال.. 


صبري بحده

انتي كنتي فين يا بت انتي، مش قولتلك تستني هنا لحد. ما اجيلك.. 


شهد بصوت مقطع وهي بتعيط

كك كنت عند جج جوه ه.. 


صبري بحده 

هو انا كل ما اكلمك هتعيطي وتخليني ما اعرفش اربيكي،تعالي بس حسابنا في البيت يا شهد..


ـ واخدها صبري وحبسها في اوضه ضلمه في البيت بعد ما اداها علقه معتبره،وبعد تلات ايام كان صبري قاعد بيتعشي وقعدت زهره جنبيه و قالت..


زهره بحزن

الدكتور قالي ان موضوع الحلقه مطول شويه يا صبري... 


صبري بهدوء

براحتها يا زهره دي حاجه بأيد ربنا وانا مش مستعجل عليها.. 


مسكت زهره ايده وقالت 

طيب ابوس ايدك يا اخويا طلع البت شهد من الاوضه بتاعت الكراكيب دي هتجرالها حاجه جوه..


 صبري بحده

بقولك ايه يا زهره دي بنت وابوها وامها راحو واقل حاجه هتعملها الناس هتمسكها عليها وهيلموني انا، وعلي رأي المثل اكسر للبنت ضلع يقوملها ٢٤.. 


زهره 

طيب عشان خاطري طلعها ولو حصل منها اي غلط اعمل فيها ما بدالك،والنبي البت وجعاني في قلبي..


صبري بضيق

روحي يا زهره بس قوليلها ما فيش مدرسه تاني غير تمتحن وترجع علي البيت..


زهره

حاضر يا اخويا اللي تشوفه...


_ وقامت زهره دخلت الاوضه ولقيت شهد واقعه علي الارض ووشها كله كدمات وبتتنفض..


زهره بدموع

يا قلبي يا بنتي تعالي يا حبيبتي معايا، حقك عليا انا مش هخليه يعمل فيكي تاني ودلوقتي هحميكي واسرحلك شعرك الحلو ده ومش هتنامي غير في حضني النهارده .. 


حضنتها زهره وقالت بدموع

حقك عليا يا شهد مش هخليه يجيبك هنا تاني... 


باااااك.. 

شهد مسحت دموعها وقالت

يا رب انا ما ليش غيرك دلوقتي انت اللي تحميني من اخويا ومن اي حاجه وحشه ممكن تحصلي.. 


ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ 

_ وفي بيت حمدي ابو هاجر.. 

_ كانت هاجر نايمه في اوضتها ودموعها علي وشها ودخلت عندها ولاء وقالت.. 


ولاء

هو انتي جايه تنامي عندنا ولا ايه.... 


قامت هاجر وقالت

لا صاحيه انتي رايحه الجامعه ولا ايه؟.. 


ولاء

ايوه عندي محاضرات مهمه، ونسيرن صحبتي هتعدي عليا ونروح سوا... 


هاجر ابتسمت وقالت

ربنا معاكي يا حبيبتي، طيب روحي بقي عشان ما تتأخريش... 


حضنتها ولاء وقالت

ما تزعليش طيب والله هو اللي ما يستاهلكيش... 


نزلت دموع هاجر وقالت

عادي ما فيش حاجه هتعود مع الوقت، ما تشغليش بالك انتي وركزي في دراستك.. 


ولاء 

حاضر وانا وجايه هجيبلك معايا مشبك. من اللي بتحبيه اتفقنا... 


ابتسمت هاجر وقالت

اتفقنا يا ولاء.... 


_ طلعت ولاء من عندها ونامت هاجر تاني ومسكت الفون بتاعها وفتحته علي امل انها تلاقيه كلمها او بعتلها رساله بس ما لقيتش اي حاجه منه... 


ـــــــ ـــــــ 

_وفي بيت الشيخ محمد... 

طلع من اوضته وكانت هناء قاعده بتفطر وقعد. جنبيها وقال... 


محمد

صباح الخير يا امي... 


اتنهدت بضيق وقالت

صباح النور


محمد

اومال فين مازن؟.. 


هناء بجمود

نايم... 


محمد 

طيب لما يصحي خليه ينزلي المحل هنروح نجيب البضاعه الجديده علي الضهر.. 


هناء 

طيب.. 


محمد

يعني ما فرحتليش يا امي اني خلاص هرجع الشغل بتاعي زي الاول اوعي تكوني زعلانه عشان فلوس الجمعيه اللي اخدتهم منك... 


هناء بحزن

لا انا زعلانه علي بيتك اللي بتخريه يا محمد.. 


ساب محمد الاكل من ايده وقال بجمود

انا هنزل عشان ما اتأخرش.. 


هناء بهدوء

اللي بتعمله ده ما يرضيش ربنا يا ابني، البنت مش وحشه دي متربيه وبنت اصول وطايشه شويه بس غلباانه وبتسمع الكلام... 


محمد بضيق

مش هي اللي عايزها يا امي، مش دي اللي اعيش معاها مرتاح.. 


هناء بحده 

وكان عليك ايه من الاول.. 


محمد بغضب

انا اتجوزت هاجر علي سمعت ابوها، فكرت بنت الاستاذ حمدي هتكون متدينه وملتزمه وهاديه زي المواصفات اللي انا عايزها في البنت اللي كان نفسي اتجوزها، بس بعد ما اتجوزتها لقيت ايه واحده لا بتصلي ولا عارفه حدود دينها ده غير بقي المشاكل اللي جات فوق راسي بسببها..  


هناء بهدوء 

كملت ليه معاها عشمتها ليه، ولا كنت بتجرب ولو ما عجبكش عادي تسيبها وفي داهيه مشاعرها هي.. 


محمد بضيق

مش لوحدها اللي هتتوجع يا امي، انا كمان اتعلقت ويمكن حبيت بس هي غلط وجودها في حياتي غلط.. 


هناء 

يا ابني احنا مش ملايكه كل واحد فينا مليان عيوب وبيغلط الشاطر واللي قلبه مليان خير هو اللي بيقبل التغير وبيصلح من نفسه، مراتك سمعت كلامك غيرت لبسها وبقيت تصلي وبتسمع كلامك شايله امك واخوك علي راسها ولا بتطلع سر بيتك لبره ولا من البنات اللي بتخرب البيوت... 


اتنهد محمد بضيق وقال

انا مش مرتاح ولا هرتاح معاها، وخلاص انا اخدت قراري وهطلقها.. 


هناء بعصبيه 

يا حزنك وغلبك يا هناء ليييه تعمل في امك كده يا محمد، البت عملت ايه عشان تعمل كده... 


محمد وقف وقال بعصبيه 

بتحب غيري ارتاحتي كده يا هناء، عايشه معايا ودماغها في حبيب القلب هاتيلي راجل يقبل علي نفسه كده.. 


وقفت هناء قصاده وزعقت فيه وقالت

اوهاام من دمااغك كل دي اوهام من دماغك، وفين بقي حسن الظن يا ابن حاامد... 


محمد بسخريه

دلوقتي بقيت ابن حاامد يا امي... 


طلع مازن من اوضته وقال

هو كل يوم خناق كده، ما بقتش عارف اتخمد في ام البيت ده... 


هناء بحده 

اسكت خالص الله يخربيت ابوك انت واخوك، بس انا اللي غلطااانه انا ما كنتش خلفت من العربجي اللي اتجوزتو كان احسن وكنت ارتحت من الهم ده، واسمع يا محمد والله العظيم لو طلقت هاجر لا هبقي غضبانه عليك لاخر عمري واديني قولتلك... 


_قالت كلامها ودخلت اوضتها، ومازن قرب من محمد وقال... 


مازن 

انت هتطلق هاجر ولا ايه؟.. 


محمد  بضيق

مش وقته غير هدومك وتعالي ورايا يلاا... 


نزل محمد ومازن قال

ده ايه الحظ ده بس ياربي ما كانو كويسين حبكت لما جيت عشان اخطب البنت يحصل كل ده.. 


ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ 

_في بيت حامد الصاوي، وخصوصا في شقة يونس... 

صحيت شهد وقامت من علي السرير، راحت غيرت هدومها ولبست فستان لونه اوف وايت بسيط طويل وباكمام طويله وفردت شعرها وفضلت تسرح فيه وهي فرحانه بيه جداً... 


_وفجأه الباب خبط فاخدت طرحه وحطتها علي شعرها وطلعت عشان تفتح لقيت يونس نايم وقدامه كمية سجاير شاربها كتير جداً، قربت منه وقالت بصوت واطي.. 


شهد 

يونس يا يونس قوم اصحي في حد بيخبط يوونس.. 


فتح يونس عينيه وقال

في ايه؟... 


شهد بتوتر 

اا الباب بيخبط وو لو كانت الست عظيمه وشافتك هنا يعني... 


قام يونس وقال

فاهم خلاص افتحي انتي تلاقيها هي او بطه... 


_دخل يونس جوه وفتحت شهد الباب وكانت فعلا عظيمه وبطه وهما جايبين الفطار... 


عظيمه زغرتت وقالت

يا صباح الفل يا عروسه، ادخلي يا بت يا بطه... 


بطه دخلت وحطت الاكل وحصنت شهد وقالت

صباحيه مباركه يا مرات اخويا،اومال فين يونس؟.. 


ابتسمت شهد وقالت

الله يبارك فيكي يا بطه، يونس جوه جاي دلوقتي..  


بصت عظيمه للسجاير اللي علي الترابيزه وقالت

بت يا بطه خدي الحاجات دي وحطيها في المطبخ جوه.. 


بطه 

حاضر يا ماما... 


_ دخلت بطه المطبخ وعظيمه قربت من شهد وقالت بنبره جامده.. 


عظيمه 

ايه اللي نيم جوزك في الصاله؟.. 


اتوترت شهد وقالت

لا هوو اا.. 


عظيمه 

شهد بلاش لف ودوران عليا، واسمعي حتي لو كان هو اللي قعد في الصاله هنا وما قربش منك انتي وشطارتك بقي تملي عين جوزك.. 


شهد بهدوء

حاضر يا مرات عمي... 


طلعت بطه من المطبخ وقالت

شهد انا ظبطلك كل حاجه جوه وكمان شويه هاجي نقعد. مع بعض شويه.. 


شهد 

حاضر يا بطه هستناكي... 


_ونزلت عظيمه وبطه وشهد قلعت الحجاب بتاعها وكانت عايزه تدخل اوضتها بس لما افتكرت ان يونس جوه رجعت وراحت فضلت تروق في الصاله وطلع يونس وقال.. 


يونس

اومال فين الفطار؟... 


شهد 

في المطبخ... 


يونس 

هناكله في المطبخ يعني ما تجهزيه، هدخل اخد دوش واطلع الاقيكي جهزتي الفطار... 


شهد بقلق

حاضر علي طول اهو... 








_ دخل يونس جوه وهي جهزت الفطار، وبعد شويه قعد يونس يفطر وشهد قالتله.. 


شهد 

حاجه تانيه اعملهالك.. 


يونس 

اقعدي افطري.. 


شهد 

لا مش بحب افطر الصبح.. 


يونس

طيب، هو اليوم بتاع المقابر كان مين اللي مد ايده عليكي... 


بصت شهد للارض وقالت بحزن

ما فيش حاجه بس كانت عندي حساسيه.. 


يونس بهدوء

شاي.. 


شهد 

نعم؟.. 


يونس

عايز شاي اخلص الفطار الاقي الشاي موجود.. 


اتنهدت شهد بضيق وقالت

حاضر... 


يونس 

قوليها بنفس مش وانتي قالبه خلقتك... 


شهد بغيظ 

اقولهالك ازاي يعني اتحزم وارقص واقولهالك.. 


غمزلها يونس بخبث وقال

ياريت.. 


_اتكسفت شهد ودخلت المطبخ وهو ابتسم علي طريقتها وكمل فطاره... 


ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ 


_ وقدام الكليه بتاعت ولاء... 

كان واقف مازن هناك ولما شافه ماشيه هي ونسرين ابتسم وكان لسه هيقرب منها بس لقي علي جه ومشي جنبيها واداها ورق وفضلو يتكلمو شويه وبعدين مشي وولاء كانت طالعه وشافت مازن قرب منها وقال بجمود... 


مازن

كان عايز منك ايه الواد ده؟.. 


نسرين 

طيب اسيبك انا بقي يا ولاء ونتقابل بكره.. 


ولاء 

ماشي.. 


مشيت نسرين وولاء قالت لمازن

نعم عايز ايه يا مازن؟.. 


مازن 

ايه اللي كان بيقولهولك الولد ده.. 


ولاء

امبارح كنت بسأل علي ورق مهم في جروب الدفعه وهو جبهولي النهارده وادهولي بس.. 


اتنهد مازن بضيق وقال

طيب ممكن بعد كده لو احتاجتي حاجه تقوليلي وانا اجيبهالك بمعرفتي.. 


ولاء 

ليه طيب ما انا سالت في جروب الدفعه.. 


مازن 

جروب الدفعه ده ما تتكلميش فيه تاني، ممكن تسمعي كلامي ده مش موضوع تعاندي بيه ممكن... 


سكتت ولاء ومازن قال

اعملي اللي عايزاه انا غلطان اني بتكلم معاكي اصلا.. 


ولاء بسرعه قالت 

لا لا خلاص والله انا هسمع كلامك... 


مازن ابتسم. بانتصار وقال

قوليلي بقي مين البنت اللي لاسقه فيكي اليومين دول دي؟.. 


ولاء بحماس

دي نسرين قابلتها صدفه بنت كويسه اووي وخلتني كمان اقنعتني ارجع اتابع مع الدكتوره... 


مازن بسخريه

اااه الدكتوره اللي بنقولك. تبعدي عني.. 


ولاء بتوتر

لا ما انا قولتلها كل حاجه الا الاقتي بيك دي حاجه بيني وبينك انت وبس.. 


مازن بضيق

انا مش عايزك. تروحي عند الست دي تاني... 


ولاء بحزن

بس انا حسيت اني احسن معاها... 


مازن بجمود

انا هخليكي احسن وانتي معايا بس تسمعي كلامي، والبنت اللي لاسقه فيكي دي تحاولي تتجنبيها ممكن تكون مش كويسه وباين عليها اصلا.. 


ولاء بحزن

حاضر.. 


مازن مسك ايدها وقال

علي فكره كلمت ماما في موضوع خطوبتنا... 


ولاء سحبت ايدها منه وقالت 

طيب كويس المفروض بقي نمشي علي اتفاقنا وما نتكلمش غير بعد الخطوبه.. 


مازن 

حاضر يا ولاء بس ده ما يمنعش اني اشوفك واكلمك اطمن عليكي.. 


ولاء ابتسمت وقالت 

ماشي اذا كان. كده ماشي، سلام بقي... 


_ مشيت ولاء ومازن بصلها وهو مبتسم وبعدين راح الكليه بتاعته.. 


ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ


_ وعدي يوم والتاني وكانت شهد ديما بتتهرب من يونس وهو كان سايبها براحتها، ومحمد كان ملهي في محله اللي بدأ يعدل فيه وبالاضافه لشغله التاني وانه بيروح افراح وكان مطنش هاجر خالص.. 

وهاجر كانت هي اللي حالتها اسوأ في الموضوع كله كانت علي طول نايمه ومش بتاكل خالص واغلب الوقت بتقضيه وهي بتعيط.. 


_ وفي يوم كانت ولاء قاعده في الصاله بتذاكر والباب خبط راحت فتحت ولقيت هناء في وشها.. 


ولاء

ازاي حضرتك. يا طنط اتفضلي.. 


 هناء

عامله ايه يا عروستنا.. 


ولاء 

تمام الحمد لله تعالي اتفضلي اقعدي لحد ما اصحي ماما.. 


هناء قعدت وقالت

هي امك نايمه ليه دلوقتي ده لسه العشا مأذنه.. 


ولاء 

ما هي بتنام. بدري لانها بتصحي الفجر ومش بتنام تاني... 


_ ودخلت ولاء وصحت فاطمه اللي قالت وهي مدايقه.. 


فاطمه 

جايه لوحدها ولا معاها جوز اختك؟.. 


ولاء

لا جايه لوحدها اطلعي بقي سلمي عليها لحد ما اصحي هاجر واكلم بابا يجي.. 


فاطمه بحده 

سيبي اختك في اللي هي فيه، وما تكلميش ابوكي دي قعدت ستات.. 


ولاء بقلق

ربنا يستر.. 


_ وطلعو قعدو مع هناء وفاطمه كانت مدايقه جداً... 


هناء بهدوء

وهاجر عامله ايه؟.. 


فاطمه بجمود

زي الفل يا حبيبتي قاعده في بيت ابوها معززه مكرمه لا ينقصها حاجه ولا حد يبيع ويشتري فيها.. 


هناء 

لا عاش ولا كان اللي يعمل فيها كده دي ست البنات... 


فاطمه بضيق

ما تأخذنيش يا ام محمد بس ابنك اللي عمله ما يرضيش حد وشايلنا كلنا منه، عملتله ايه بنتي عشان يقولها الكلام اللي زي السم ده، ما الاستاذ حمدي جوزي راح دفع التعويض لابن اخوه عشان ما تحصلش مشاكل تبقي دي اخرتها.. 


هناء 

انتو معاكم حق والله انا ابني غلطان ويعلم ربنا من لما سابت هاجر البيت وانا لا بكلمه ولا لساني جه علي لسانه.. 


فاطمه 

لا مالوش لازمه احنا بنتنا عندنا وابنك ده في الاول والاخر واحنا ما يرضيناش تقاطعيه عشانه.. 


هناء 

اللي فيه الخير يقدمه ربنا..ممكن بس اسلم علي هاجر واتكلم معاها شويه.. 


فاطمه 

اوي اوي يا حبيبتي، قومي يا ولاء صحي اختك.. 


_ قامت ولاء ودخلت جوه وقالت لهاجر ان هناء بره وهاجر قامت بسرعه وقالت.. 


هاجر

محمد جه معاها مش كده؟.. 


ولاء بضيق

لا يا هاجر هي جايه لوحدها.. 


هاجر بدموع

عادي اصلا انا ما كنتش عايزااه يجي.. 


_ قامت هاجر ودخلت الحمام عشان تغسل وشها وكان باين عليها التعب جدا بسبب قلة اكلها، وفجأه حست الدنيا لفت بيها ووقعت علي الارض قربت منها ولاء وهي خايفه وقالت.. 


ولاء 

هاجر ردي عليا... يا ماماااااا الحقينيييي... 


ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ 

_ وفي المحل بتاع الشيخ محمد... 


كان واقف مازن معاه وقال

كده المحل ميت فل وعشره، استني تكلم امك تيجي تشوفه.. 


محمد 

امك طلعت قالت رايحه للدكتور عشان الخشونه... 


مازن 

غريبه اول مره امك تروح للدكتور من غير ما تكون انت معاها.. 


محمد بضيق

مش بتكلمني وزعلانه.. 


مازن 

والله حقها، هو حد. لاقي واحده زي شهد. دلوقتي متحملاك انت وامك وقاعده في بيت عيله دي كفايه انها متحمله مزاج امك.... 


محمد 

انت مش قولت عايز تروح لصحابك، روح يلا وسيبني في حالي... 


مازن 

احسن برضو يلا بالسلامه انا... 


_ مشي مازن ومحمد قعد جوه المحل وفتخ موبيله وفتح صوره لهاجر وهي قاعده جنب عادل في كافي ايام خطوبتهم وكان عادل حاضنها واكتر من صوره ليها هي وعادل مع بعض وكان باعتله الصور عادل في اليوم اللي طلع فيه براءه من القضيه، وبعدين موبيله رن برقم هناء.. 


رد عليها عادل وقال 

ايوه يا امي معاكي.. 


هناء بقلق 

مازن تعالي علي المستشفي العام بسرعه هاجر تعبانه اووي ولازم تكوم موجود.. 


محمد بقلق

تعبانه ازاي يعني وانتي شوفتي هاجر فين؟.. 


هناء

انا كنت عندها والبنت تعبت اووي ونقلناها المستشفي اخلص وتعالي ما تخليش شكلي وحش قدام الناس.... 


محمد بضيق

حاضر جااي.. 


_ قفل معاها محمد وراح وقف تاكسي وراح المستشفي.. 


ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ 

_ وفي مكان تاني فاضي.. 

كان واقف مازن لوحده وقرب منه واحد في سنه تقريبا وهو بيتلفت حواليه وقال.. 


مفتاح 

انت مازن مش كده؟.. 


مازن 

انت اللي من طرف عباس الشيمي؟.. 


مفتاح 

امم ايوه اعتبرني. كده؟.. 


مازن بقلق

اعتبرك يا عم انت ولا مش انت ولو انت اللي من طرفه هات الطلب بتاعي... 


ظهر يونس في الوقت ده وقال

الطلب معايا انا، امشي يا مفتاح.. 


مازن بحده 

انت عايز مني ايه ومال اهلك اصلا بالحوار ده.. 







قرب منه يونس وقال

قلت ادب مش عايز وياللي عامل فيها محترم وبتقول عليا بلطجي عيب تاخد الحاجات دي في سنك ده.. 


مازن بجمود

هرجع واقولك تاني انت مال امك.. 


_ ضربه يونس في وشه جامد ومسك مازن وشه بالم وقال يونس بعصبيه.. 


يونس 

هتجيب سيرة امي تاني هدفنك، وعلي فكره انا قولت للكل ان ما حدش يديك اي حاجه ولو فكرت تاخد القرف ده تاني هبلغ عنك تمام.. 


مازن بغيظ 

وانت مالك انت انا حر.. 


يونس مسكه من هدومه جامد وقال بحده 

عندك كل حاجه متوفره عشان تكون بني ادم متعلم وناجح وكويس وامك وقفت حياتها كلها عشانك انت واخوك، فووق لنفسك انت بكره تبقي مهندس اد الدنيا مش بلطجي وشمام.. 


اتملت عيون يونس دموع وقاله مازن

هو انت يعني فارق معاك انا اكون ايه بكره، كنت قول الكلام ده لنفسك.. 


ابتسم يونس بسخريه وقال

اخوك مره في خطبة الجمعه قال لو علمتم الغيب لحمدتم الله كثيراً، انا اتحطيت في المكان اللي يناسبني وانت في المكان اللي يناسبك بلاش بقي تغضب ربنا وتروح لطريق مش شبهك،السكه اللي انت عايز تدخلها دي بتدمر... 


_ قال كلامه وسابه ومشي واخد عربيته، وراح البيت واول ما وصل لقي يوسف قاعد قدام البيت مستنيه... 


يونس

خير عايز ايه؟.. 


يوسف

في ايه يا يونس بكلمك مش بترد عليا خالص، ايه الجواز غيرك عليا ولا ايه؟.. 


يونس بجمود

ايه اللي خلاك تبعت لبطه وتكلمها من ورايا.. 


يوسف بهدوء

انا اسف حقك عليا والله ما هتتكرر تاني.. 


يونس

مليون مره اقولك تعالي اخطبها عشان عارف انك متنيل بتحبها وانت اللي رافض.. 


يوسف بهدوء

هخطبها ومش هسيبها لغيري بس نخلص الموضوع بتاعنا الاول علي الاقل عشان اقدر اسند نفسي.. 


يونس

انت وصلت لادهم ده؟.. 


يوسف

للاسف مش عارف بس جيبت عنوانه زي ما انت طلبت.. 


يونس 

تمام اوووي ابعتهولي علي الوتس... 


يوسف 

طيب انت قولت لابوك حاجه عن الموضوع ده؟.. 


يونس بجمود

لا بس هو لو حد هيساعدنا في الموضوع ده مش ابويا... 


يوسف 

اومال مين يعني؟.. 


يونس بهدوء

بعدين اقولك روح روح يلااا.. 


يوسف 

خدتك مني العروسه كنت بتسهر معايا للصبح.. 


يونس 

اومال طبعا يا عم الواحد لقي الونس خلاص... 


يوسف 

عقباااالي يااارب.. 


_ مشي يوسف ويونس طلع شقته، وراح اوضته لاقاها فاضيه كالعاده لان شهد بتنام في اوضة تانيه لوحدها، اتنهد بضيق وراح اوضة شهد وفتح الباب لاقاها نايمه، قرب منها وقال.. 


يونس 

شهد... شهد... 


_فتحت شهد عيونها وقامت بسرعه اول ما شافته وقالت بتوتو... 


شهد 

نن نعم في ايه؟.. 


يونس بحده 

شووفتي عفريت في ايه يا شهد.. 


شهد بقلق

لا مم مافيش حاجه بس يعني... معلش ما اقصدش.. 


يونس بجمود

طيب تعالي ورايا اوضتنا عايزك في حاجه.. 


اتنقضت بخوف وقالت

لا لا اا انا مرتاحه هنا... 


بصلها بحده وقال

هو انا متجوزك عشان تنامي في اوضه وانا في اوضه سيبتك يوم والتاني وقولت تتعود انما للصبر حدود... 


راح ناحية الباب وبصلها وقال

انا ما بحبش اكرر كلامي مرتين عدي ليلتك دي علي خير وتعالي ورايا... 


_ طلع يونس وشهد فضلت تعيط وهي خايفه وبعدين راحت فعلا ورا يونس وحصل؟؟.. 


_ تفتكرو ايه بقي اللي هيحصل في شهد مع يونس؟.. 


ـــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ـــــــ 

_ وفي المستشفي اللي فيها هاجر... 

وصل محمد هناك وكان حمدي ومراته وولاء وهناء واقفين هناك... 


محمد 

خير يا جماعه مالها هاجر.. 


فاطمه بدموع

انت ليك عين تيجي كل اللي بنتي فيه ده بسببك منك لله يا شيخ.. 


حمدي بحده 

فاطمه ما اسمعش صوتك تاني... 


هناء بضيق

محمد جاي يطمن علي مراااته يا ام هاجر وخلينا الاول نطمن علي شهد وبعدين نتكلم.. 


_طلع في الوقت ده الدكتور من اوضة الكشف وقربو كلهم منه وقال حمدي.. 


حمدي

طمني يا دكتور بنتي عامله ايه وايه اللي حصلها اصلا؟.. 


الدكتور

خير يا حج ما تقلقش هي ضعيفه شويه وقلة تغذيه وده مع الحمل الجديد خلاها ضعيفه اكتر.. 


محمد اتفاجي وقال

ايه حاامل؟!..


_ تفتكرو بقي هيحصل ايه في علاقة هاجر ومحمد؟.. 


ـــــــ ـــــــ ـــــــ ـــــــ ـــــــ ـــــــ 

#بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي


            الفصل الخامس عشر من هنا

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×